Prenájom môže spôsobiť spory

Problémom sa dá vyhnúť dobrou zmluvou o prenájme bytu, ktorú si určite dajte vypracovať právnikom alebo Realitnému centru . Zároveň treba spísať aj odovzdávací protokol a poistiť byt aj nájomcu.

Ten, kto byt prenajíma, je po právnej stránke väčšinou v nevýhode oproti tomu, kto si byt prenajme. Ak príde k sporu, ťažko a zdĺhavo sa domáha nápravy na súde. A je jedno, či ide o dlžné nájomné alebo vypratanie bytu či náhrady škody, ktoré na jeho majetku spôsobí nájomca.

Základné pravidlá prenájmu nehnuteľnosti určuje Občiansky zákonník, ale lepšie je, ak prenajímateľ a nájomca spíšu zmluvu o vzájomných právach a povinnostiach. Zákon zmluvu síce nevyžaduje, ale tá býva podrobnejšia a presnejšia a pri riešení prípadných sporov dáva právnu istotu obom stranám. Najbežnejším problémom je, že nájomcovia prestanú platiť nájomné a stratia sa. Ak neexistuje kvalitná zmluva o prenájme, následne sa tieto veci riešia veľmi ťažko alebo sa vyriešiť ani nedajú. Bez dobrej zmluvy o prenájme sa ťažko vymáhajú aj nedoplatky za energie, o ktorých sa vlastník bytu dozvie až pri ročnom vyúčtovaní.

Do zmluvy preto treba okrem iného uviesť aj spôsob platenia nájomného a energií. Ak sú náklady na energie zahrnuté v cene prenájmu a hradí ich majiteľ bytu, mal by si dať pozor na počet osôb v byte, väčší počet zvyšuje náklady na bývanie. Ak v čase prenájmu stúpnu ich ceny, je to dôvod na zvýšenie nájmu a zmluva by na to mala pamätať. Súčasťou dohody by malo byť aj riešenie prípadných nedoplatkov. Presný stav meračov tepla, vody, elektriny a plynu treba zaznamenať v odovzdávacom protokole a to pri odovzdávaní aj pri preberaní bytu. Zmluva by mala obsahovať opis bytu a jeho vybavenia a všetko treba podrobne opísať v odovzdávacom protokole. Poškodenie zariadenia v byte upravuje Občiansky zákonník, ale ak nemajú prenajímatelia zdokumentovaný stav bytu pred začatím a po skončení nájmu, ťažko sa to dokazuje

Ďalším možným problémom je devastácia zariadenia – neúmyselná alebo úmyselná vnútri bytu alebo na spoločných častiach a zariadeniach domu. Ak byt užíva tretia osoba na základe nájomnej zmluvy, podľa Občianskeho zákonníka je povinnosťou nájomcu odstrániť nedostatky, ktoré spôsobila.

Ak to neurobí, poškodenia môže odstrániť prenajímateľ a žiadať náhradu nákladov. Vlastník by sa pre istotu mal pred nepredvídanými škodami spôsobenými nájomcom chrániť poistením.

Vlastník by mal okrem toho od nájomcu vyžadovať, aby bol na spôsobené škody poistený. On sám by mal tiež poistiť byt – domácnosť aj stavbu. Neplatenie nájomného a devastácia majetku je podľa zákona dôvodom na vypovedanie zmluvy o prenájme.

Ten, kto byt prenajíma, je po právnej stránke väčšinou v nevýhode oproti tomu, kto si byt prenajme. Ak príde k sporu, ťažko a zdĺhavo sa domáha nápravy na súde. A je jedno, či ide o dlžné nájomné alebo vypratanie bytu či náhrady škody, ktoré na jeho majetku spôsobí nájomca.

Facebook

Spokojní klienti

Renáta Takáčová a Dr. Lucia Laudoniu

Človek je ako vták, ktorý si hľadá hniezdo, kde bude prežívať radosti i starosti krátkeho, no vzácneho života. Kúpa bytu je udalosťou, ktorá nám častokrát vyčarí pár vrások na čele. Preto je vhodné, ak máme možnosť položiť toto bremeno na plecia skutočných profesionálov. Sme matka s dcérou a touto cestou ďakujeme Realitnému a hypotekárnemu centru na čele s pani Ing. Regrutovou, ako aj pani maklérke Flešárovej, za ochotu, flexibilitu a vysoko profesionálne jednanie. S Vašou spoločnosťou bola kúpa nového bytu hračkou. Radi Váš preto odporúčame ostatným klientom. Želáme Vám všetko dobré, blahodať od Hospodina a veľa dôvodov na úsmev.


Janka a Ľubomír Ž., Svidník

Týmto chceme poďakovať tímu RHC, p.Ing. Ľubomíre Regrútovej a p. M. Farkašovi za perfektne zvládnutú prácu. Za promptné poriešenie našej bytovej situácie, za ústretovosť, prejavenú vzájomnú dôveru, ktorá nám pomohla odbremeniť sa od stáleho cestovania na Slovensko, keďže pracujeme v zahraničí. Prajeme im touto cestou Veľa úspechov v ich ďalšej práci a zároveň chceme odporučiť všetkým klientom, aby sa obrátili na túto skvelú realitnú kanceláriu a perfektný tím. 


M. Hospodárová, Svidník

Ďakujem Realitnému a hypotekárnemu centru - pani Regrútovej a pánovi Farkašovi, ktorí nám pomohli s predajom nášho bytu. Všetko prebehlo ľahúčko a bez problémov. Práca nimi vykonaná bola aj je výborná a odporúčam ostatným.  


Zdielať

Rady

...
V období 60. – 80. rokov minulého storočia vyrastali u nás ako ,,huby po daždi“ rodinné domy v tvare...